Langs Kystriksveien - sommeren 2009

På sensommeren 2009 reiste vi nordover fra Oslo til Bodø. I år har vi valgt å kjøre ei lengre rute enn det vi vanligvis gjør og heller bruke noen dager nordover.

Bilde: Røros kirke. Bilde tatt fra en av de gamle slagghaugene.

Den første etappen gikk fra Oslo via Trysil og Røros til Selbu. På Røros hadde vi en stopp og tok oss en runde i byen. Dette er virkelig en fin by og verd å få med seg. Været var fint og det var varmt.

På Selbu overnattet vi på campingplass før ferden fortsatte nordover. Planen var at vi raskt skulle komme oss til nordtrøndelag hvor vi skulle ta av inn på Riksvei 17 også kalt Kystriksveien.

Vår første etappe er vist i kartet under og kan anbefales som en alternativ rute nordover. Det er forholdsvis lite trafikk og veiene har vært gode. Jeg registrerte på denne turen at det var langt flere telehiv enn tidligere, så det kan være litt humpete.

Vis Oslo - Stjørdal i et større kart

Vi startet tidlig på morgenen for å få gjort unna noen mil før det ble mye trafikk på E6. På Hell ved Stjørdal svingte vi nordover og inn på E6. Første stoppested på veien var Steinkjer, men det var lite å se en søndag morgen. Neste stoppested var Grong. Jeg bruker å ta en liten pause her når jeg kjører forbi. Grong er en liten avstikker på veien, men har du det ikke for travelt er det helt ok å stoppe her for en kaffe og en matbit.

Vis Stjørdal - Bodø; langs Kystriksveien i et større kart

Kartet viser kjøreruten fra Stjørdal til Bodø via Kystriksveien.

Litt nord for Grong tok vi av fra E6 og inn på riksvei 775 på Gartland til Høylandet - også kjent som Revyriket. Her svingte vi inn på riksvei 17 - Kystriksveien. Og med det begynte vel egentlig ferien vår. Så langt hadde vi kun kjørt bil for å komme oss videre, nå skulle vi ta det med ro og få med oss Helgelands kysten.

Vår første overnatting var i Sømna. Vi overnattet på Vennesund Camping like ved fergeleiet Holm - Vennesund. Campingen kan anbefales og du kan spise middag til en rimelig penge på Vennesund Brygge. Like ved Vennesund ligger Kvaløya, hvor du kan finne noen flotte badeplasser. Temperaturen i vannet er kanskje ikke så høy, men ellers ser det nesten ut som i sydlige strøk.

Sømna har mange fine små toppturer. Vi valgte å gå opp på Bjørufjellet for å få et bedre overblikk over kommunen. Jeg har vært her oppe mange ganger, men det begynte å bli noen år siden sist. Turen opp er merket og starter ved Bjøru ikke langt unna kommunesenteret Vik.

Bilde: Utsikt fra Bjørufjellet mot Ursfjorden. Bildet er tatt 02. august og vi har varmt og fint vær.

Kveld i Sømna.

Dag nr 2 dro vi på tur til Torghatten for å gå igjennom hullet. For å komme dit må du kjøre gjennom Brønnøysund og ut til Torget.

Det er relativ kort vei opp til hullet, men på varme dager henger tungen ut på selv de korteste turer.

Vi har nå gådd igjennom hullet og er på vei ut på andre siden. Hvis du er i området er det obligatorisk å dra opp til Torghatthullet som er 160 meter lang, 75 meter høy og 27 meter bred.

SAGNET  OM  TORGHATTEN: ”Nord i Hålogaland satt to mektige konger: Vågakallen og Sulitjelmakongen, med Vestfjorden mellom seg. Begge hadde sine sorger. Vågakallen sin ulydige sønn Hestmannen og Sulitjelmakongen sine syv viltre døtre, som han hadde sendt til Landego, hvor også Lekamøya var.  En kveld får Hestmannen se Lekamøya og de syv søstre bade i sjøen ved Landego. Et eneste blikk tenner hans heftige attrå til Lekamøya, som han beslutter å røve ved høgstnatt. Til hest i full rustning, med bølgende hjelmbusk og kappen slengt om de sterke skuldre jager han sørover på sitt midnattsritt. Jomfruene oppdager ham og flykter i all hast til de ikke orker mer. De syv søstre oppgir flukten og kaster seg ned ved Alstahaug. Bare Lekamøya fortsetter flukten mot sør, mens kongen i Sømnafjellene ved Brønnøysund står og iakttar den ville jakt. Da nærmer dagen seg på gylne skyer. Sømnakongen ser den skuffede beiler legge pil til buen, men da slenger han sin hatt i veien og redder Lekamøya. Ti pilen suste fra strengen i samme stund og gikk så vidt gjennom hatten som falt ned ved Torgar, idet solen rant. Alt ble til stein. Slik lyder sagnet.”

Torghatten sett fra Sømna.

Dag 3 fortsatte vår ferd nordover langs Kystriksveien. Like nord for Brønnysund må du ta første ferge på dagens etappe; Anddalsvåg - Horn. På samme fergeleie kan du ta fergen ut til Vega. Horn ligger i Vevelstad kommune og kan vel egentlig bare beskrives som en fartsetappe. Ferge nr 2 går fra Forvik til Tjøtta.

Ikke dumt å ta ferge når man kan sitte ute på dekk og kose seg i varmen.

Fergeturene går gjennom storslått landskap. Når det er fint vær er det bare deilig å reise med båt.

Vi begynner så smått å nærme oss Tjøtta.

Vi overnattet 2 netter på en campingplass på Offersøy (Offersøy Camping). Vi hadde to svært fine dager her. Hyggelige folk og veldig god standard på hyttene. Svært mange bruker å bo her hele sommeren og folk kommer tilbake år etter år. Du kan leie båt her og fiske. Vi besøkte Sandnessjøen og bare slappet av her like ved fjellene de syv søstre.

Det er kanskje ikke til å unngå, Petter Dass er og kirken på Alstadhaug må besøkes. Alstadhaug kirke er Nordlands tusenårssted, men vi ble ikke så veldig imponert over stedet.

Etter 2 dager på Offersøy drar vi videre. Første ferge på dagens etappe går fra Levang til Nesna. I Nesna ruslet vi en liten runde for å få sett litt av stedet. Bildet over: Vi har nå passert Nesna og har tatt oss en pause. Utsikten er fantastisk. I det fjærne kan Træna skimtes og Lovund ligger skjult bak fjellene til venstre i bildet.

På andre siden kan riksveien skimtes. Vi skal inn i fjorden og kjøre utover igjen.

Vi har nå kommet til Svartisen som kan skimtes fra riksveien. Du kan ta skyssbåt inn et stykke og gå opp til isbreen. Det er en fin tur og jeg gjorde det i 2004. Vi hadde et stopp på Ørnes hvor vi spiste en sein middag før vi fullførte vår ferd til Bodø.

Det er blitt 5. august og vi har dratt på tur opp på Løpsfjellet. Rett nedefor fjellet ligger Løp og Austvika. Litt lengre unna ligger Kjerringøy ogiI det fjærne skimtes Lofotveggen.

Det er dag 2 i Bodø og vi har dratt på dagstur ut til Kjerringøy og handelsstedet. Kjerringøy er ei perle og et must å få med seg.

Kjerringøy handelssted kan vel best beskrives som flott. En rekke norske filmer er spilt inn her.

Bilde av Kjerringøy havn. Vi kan anbefale å spise middag ute her. Omgivelsene er bare flotte.

Vannet er krystallklart.

Detalj av Kjerringøy Handelssted.

Dag 3 i Bodø og vi er på båttur i skjærgården. Det er mange fine steder å gå i land.

I bakgrunnen ser du Børvasstindan. Her er det mange muligheter for fjellturer. Nettsiden til Bodø i Vinden kan gi deg mange tips og ideer til en rekke turer.

Du kan velge og vrake i sandstrender. Den ene finere enn den andre. I bakgrunnen ser du Landego, som i seg selv er verdt et besøk-

Vi har pakket sammen og det er på tide å dra tilbake til byen.

Proffen kan ikke få nok av sand og hav. Han elsker å grave, bade og rulle rundt i sanden. Han var ikke spesielt interessert å dra herifra.

Etter noen fine dager i Bodø var det tid for å reise tilbake til Oslo. Vi kjørte via Inlandsvegen (E45) i Sverige. Reiseruten er vist i fanen "Sommer 2010 - Sverige" og kan anbefales som et alternativ til E6.